ادبی-تاریخی

در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم ******* لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی

ادبی-تاریخی

در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم ******* لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی

امام علی صدای عدالت انسانی

نام کتاب: امام علی صدای عدالت انسانی
نوشته: جرج جرداق (مسیحی)

موضوع: شخصیت امیرمؤمنان علیه السلام


این کتاب درباره شخصیت یگانه و ممتاز امیرمؤمنان امام علی علیه السلام نگاشته شده است. درباره شخصیت بی بدیل امیرمؤمنان علی علیه السلام آثار گوناگونی به زبان های مختلف نوشته شده است و هر یک از زاویه ای به این اقیانوس ناپیدا کرانه نگریسته اند. جرج جرداق، دانشمند مسیحی لبنانی، با مطالعه زندگی و سخنان و نیز شیوه زمام داری آن حضرت به شدت مجذوب او شد و باغور و تفکر، اثر جاویدی از خود به یادگار گذاشت.
کتاب او با نام «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» (امام علی علیه السلام صدای عدالت انسانی) در پنج جلد نوشته شده و با ترجمه روان و سلیس استاد سید هادی خسرو شاهی به پارسی زبانان، اهدا شده است؛ اما اثر حاضر فشرده آن کتاب است که خود جرداق، پیش از بسط و نگارش آن پنج جلد، نوشته است.
از مطالب مورد توجه در این کتاب می توان به وظایف زمامداری، واقیعت قتل عثمان، بلاغت امام در خدمت انسان، برگزیده هایی از سخنان زیبای امام علی علیه السلام و اروپاییان و امام اشاره کرد.
در گزیده ای از این کتاب با عنوان دوری از ظلم و ستم می خوانیم:«خصلت دوری ازظلم، اصلی از اصول روح علی و خلقی از اخلاق او است و همین خصلت با اندیشه کلی علی علیه السلام پیوندی ناگسستنی داشت؛ اندیشه ای که بر پایه مردم دوستی، وفای به عهد و نگهداری پیمان استوار بود؛ مگر آن که مردم خیانتی در پیمان کرده و بی رحمی پیشه سازند که این روش در منطق امام قابل اغماض نبود.»

در بخش دیگری با نام جنگ و صلح آمده است:«علی ابن ابی طالب علیه السلام هیچ موضوعی را پیشنهاد نمی کرد و به اجرای هیچ یک از افکار خود امر نمی نمود، مگر آن که خود با تار و پود وجودش با آن موضوع آشنایی داشته و در تمام مراحل زندگی، آن فکر را به مرحله اجرا درآورده بود. و اگر وفای به عهد و پیمان اعتقاد و هدف وی بود، هیچ یک از مشکلات و موانع به هر اندازه که سخت و غیر قابل تحمل هم که بود، نمی توانست بین او و این مسأله جدایی بیفکند.»
کتاب امام علی علیه السلام صدای عدالت انسانی، نوشته جرج جرداق و با ترجمه سید هادی خسرو شاهی، در 715 صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه، به همت مؤسسه بوستان کتاب در سال 1387به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد